Godt Smil er ikke i tvivl: Mangel på arbejdskraft er branchens største udfordring

 

For godt og vel fjorten år siden så en ny Dansk Tandlægevirksomhed dagens lys, da Anders Bjergegaard grundlagde "Godt Smil" i Horsens. Det var også her, virksomheden åbnede sin første af, hvad der er blevet til i alt 31 klinikker fordelt over hele Danmark. I dag beskæftiger Godt Smil lidt under 700 medarbejdere, og selvom virksomheden har sine klinikker i hele landet, har den bevaret sin tilknytning til Horsens, hvor man kan finde hovedkontoret. 

På hovedkontoret sidder COO Stefan Patti, der har været med i Godt Smil siden 2013 og er ansvarlig for den daglige drift i virksomheden. Han mener, at Godt Smils partnerskabsmodel har været en styrke for, at virksomheden har etableret sig på det danske marked: 

"Godt Smil baserer sig på et partnerskab mellem tandlæge og kæde i ordets egentlige betydning. Det betyder, at man sammen arbejder på at udvikle kæden og klinikkerne såvel fagligt, økonomisk og organisatorisk. Her er det afgørende, at de forskellige parter udviser gensidig respekt for hinandens forskelligheder og kompetencer, og jeg tror bestemt, at partnerskabsmodellen er medvirkende til, at Godt Smil har kunnet realisere en kontinuerlig vækst kombineret med høj patienttilfredshed", siger Stefan Patti. 

Større efterspørgsel efter differentierede tilbud

Som vi flere gange har nævnt, går det fremad med tandsundheden i Danmark. Ifølge Stefan Patti har forbedringen i tandsundheden og en stigende konkurrence dog også medført en ændring i patienternes forventninger til deres tandlæge: 

"Vi ser samme tendens i vores branche, som man ser andre steder i samfundet. Patienterne ønsker differentierede tilbud og forholder sig ikke bare til behandlingstilbuddet, men også til den service som behandlingen pakkes ind i. Samtidig oplever vi også, at der idag kræves endnu mere for at opnå en loyalitet", siger Stefan Patti og fremhæver, at der er hård konkurrence om at levere den bedste service for patienterne: 

"Som tandklinikker skal vi idag konkurrere på mange parametre. Ikke kun pris og kvalitet. Det betyder, at vi kontinuerligt skal kunne tilbyde mange forskellige typer af behandlinger. Vi skal også være dygtige og skarpe i forhold til at informere parinterne om behandlingen, prisen for behandlingen og eventuelle alternativer", siger Stefan Patti. 

Mangel på arbejdskraft er største udfordring

Selvom danskernes tandsundhed grundlæggende er blevet bedre, er Stefan Patti ikke i tvivl, når han skal fremhæve de største udfordringer for tandsundheden i Danmark: 

"Der er allerede idag en udfordring med manglende arbejdskraft. Særligt mangel på tandlæger, men også mangel på tandplejere. I yderområderne er det allerede et markant problem, og vi ser også udviklingen brede sig til mellemstore provinsbyer. Det betyder, at der reelt kan opstå en udfordring med at sikre patienter i disse områder en god og tilstrækkelig tandbehandling", siger Stefan Patti. 

Fokus på uddannelse 

Men hvordan løser vi så udfordringen med manglende arbejdskraft? Det er et spørgsmål, som giver hovedbrud på tværs af sundhedsområdet, på Christiansborgs gange og ikke mindst hos Stefan Patti og Godt Smil: 

"Vi tænker, at der skal rettes fokus på uddannelsesinstitutionerne. Der er brug for at se på de langsigtede behov, og at vi kan sikre arbejdskraft på den lange bane. Det kan også give god mening at se på placeringen af uddannelsesinstitutioner, såfremt sektoren skal udbygges på grund af arbejdskraftmangel i provinsen."

"Det er sværere at drive klinik end for 20 år siden"

Endeligt mener Stefan Patti, at der bør skabes et større fokus på, at tandlægevirksomheder og selvstændige tandlæger kan noget forskelligt, men af den grund ikke er hinandens modsætninger:

"Uanset om man er selvstændig klinik eller en del af en kæde, så er de virksomhedsansvarlige på klinikken en tandlæge. Det betyder også, at behandlingen af patienten er styret af behandleren og ikke af en bestyrelse eller ledelse. 

Vi vurderer selvsagt, at det kan være en fordel at være med i en tandlægevirksomhed, når det kommer til håndtering af økonomi, administration og faglige krav, som kontinuerligt udvikler sig. På denne måde kan tandlægen holde fokus på patienterne og det faglige. Branchen er underlagt skrappe krav, og det er idag væsentligt mere kompliceret end at drive klinik end for 20 år siden. Så der vurderer jeg, at vi har en berettigelse", slutter Stefan Patti. 

 

Læs meget mere om Godt Smil ved at klikke her